HAMMELBANEN 3
Se flere billeder fra banen på Torvegade |
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950 - Robert Leth (M2)
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950 - Portør Poulsen
Hammel Station Ca. 1950 - Den første majetærsker kommer til Hammel
Hammel Station Ca. 1950 - Drager Arne Poulsen
Hammel Station Ca. 1950 - Tog med FDF'er (1948)
Hammel Station Ca. 1950 - Tog med FDF'er (1948)
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950
Hammel Station Ca. 1950 (M2)
Hammel Station Ca. 1950 - Togfører Jensen
Hammel Station Ca. 1950 - Portør Faarup
Hammel Ca. 1950 - Maskine: AHTJ Nr. 6
Hammel Station Ca. 1950 - Tog med FDF'er (1948)
Hammel Station Ca. 1954
Thorsø Ca. 1954
Søren Jørgensen fra Præstø lokalarkiv har sendt nedenstående tekst til billedet:
jeg et par supplerende oplysninger til bl.a. et billede, der viser en Carlsberg ølbil på læssevejen i Thorsø
angivet i 1954. Jeg mener det må være senere, idet man i baggrunden kan skimte en næsten udbrændt motorvogn.
Historien er den, at banen i månederne januar-marts var hårdt ramt af sne og deres store motorvogn M5 var hensat
med motoruheld. Da banen havde driftssamarbejde med Kjellerupbanen med hovedkontor i Silkeborg, kunne man
låne deres motorvogn SKRJ M4, som var lig deres egen M6. I februar var der meget sne, og SKRJ M4 kørte fast i sneen,
men blev trukket fri og hensat i remisen i Århus. Ved et uheld havde personalet fyret extra godt i kakkelovnen på M4,
hvilket resulterede i at den blev overophedet og antændte noget træ bag indgangsdøren. Der var ingen til at opdage
branden før det røg meget ud af de utætte porte. Da mandskabet og brandvæsenet ankom, stod vognen i flammer.
Remisen var bygget sådan. at der kunne holde andet materiel indendøre samtidig, bl.a. var begge skinnebusser
placeret heri. Det lykkedes at få trukket motorvogn M4 ud og slukket ilden, men begge skinnebusser led lakskader.
M4 blev hensat på læssesporet i Århus og kunne ikke fortsætte i driften. Senere blev den trukket til Thorsø og derfra
til Silkeborg Efter skaden var opgjort blev den trukket til Scandia i Randers til nybygning som SKRJ M4 "David"
Billedet herfra Thorsø må have været før eller efter banens nedlæggelse i marts 1956